میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه (kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد حرارتی ذوب آهن اصفهان

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه (kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار کویر کاشان

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه (kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد ساده کویر کاشان

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد حرارتی کویر کاشان

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار صبا فولاد زاگرس

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار قائم پروفیل رازی

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار سرمد ابرکوه

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار هیربد زرندیه

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار کاوه تیکمه داش

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار ظفر بناب

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار فولاد شاهرود

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار حسن رود گیلان

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار فولاد قزوین

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار آریان فولاد

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار روهینا دزفول

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار فولاد یزد

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار راد همدان

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد آجدار فایکو البرز

ردیفنام محصولسایز (mm)استانداردطول (m)محل بارگیری - کارخانهوزن شاخه(kg)واحدقیمت(تومان)تاریخ بروزرسانی

میلگرد چیست

میله های تقویت کننده فولادی یا میلگردها برای بهبود مقاومت کششی بتن استفاده می شود، زیرا بتن در تنش بسیار ضعیف است، اما از نظر فشار مقاوم است. از فولاد فقط به عنوان میلگرد استفاده می شود زیرا کشیدگی فولاد به دلیل دمای بالا یا ضریب انبساط حرارتی تقریباً برابر با بتن است.

میله های تقویت کننده

انواع عمده میله های فولادی مورد استفاده در ساخت به شرح زیر است:

۱- میلگرد ساده
سطح میله های فلزی ملایم به شکل صاف و گرد است آنها در اندازه های مختلف از ۶ میلی متر تا ۵۰ میلی متر در دسترس هستند. آنها در بتن برای مقاصد خاص استفاده می شوند ، مانند رولپلاک ها در اتصالات انبساط ، که میله ها باید در یک آستین فلزی یا کاغذی ، برای اتصالات انقباضی در جاده ها و باند فرودگاه ها و مارپیچ های ستون بکشند.بدون ایجاد آسیب ، برش و خم آنها آسان است.

 

۲- میلگردآجدار
میله های فولادی تغییر شکل دارای دنده ها ، لپ ها و تورفتگی در سطح میله هستند که این امر مشکل اصلی روبرو با نوار استیل خفیف را به دلیل لغزندگی کاهش می دهد و اتصال خوبی بین بتن و میلگرد حاصل می شود. خاصیت کششی در مقایسه با سایر میلگردها بیشتر است. این میله ها در بخش هایی از ۶ میلی متر تا ۵۰ میلی متر دیا تولید می شود.

 

انواع میلگردآجدار

۱- میلگرد آجدار مارپیچ

۲- میلگرد آجدار جناقی

۳- میلگرد آجدار مرکب

 

انواع دیگر میلگردها

بسته به نوع مواد مورد استفاده در تولید میلگرد ، انواع مختلف میلگردها وجود دارد

۱- میلگرد اروپا

میلگرد اروپایی از منگنز ساخته شده است که باعث می شود آنها به راحتی خم شوند. آنها برای استفاده در مناطقی که مستعد شرایط جوی شدید یا اثرات زمین شناسی مانند زلزله ، طوفان یا گردبادها هستند مناسب نیستند. هزینه این میلگرد کم است.

۲- میلگرد فولادی کربن

همانطور که از نام آن پیداست از فلز کربن ساخته شده است و به دلیل رنگ کربن معمولاً به عنوان Black Bar شناخته می شود. نقطه ضعف اصلی این میلگرد این است که درآن خوردگی ایجاد می شود، که بر روی بتن و سازه اثر منفی می گذارد.  واما نسبت استحکام کششی  میلگرد سیاه را به یکی از بهترین گزینه ها تبدیل می کند.

۳- میلگرد روکش شده با اپوکسی

میلگرد با روکش اپوکسی میلگرد سیاه با روکش اپوکسی است. مقاومت کششی یکسانی دارد اما از ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر در برابر خوردگی مقاوم تر است. با این حال ، پوشش اپوکسی بسیار ظریف است. هرچه صدمه به پوشش بیشتر باشد ، در برابر خوردگی نیز مقاومت کمتری خواهد داشت.

۴- میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه فقط چهل بار نسبت به میلگرد سیاه در برابر خوردگی مقاوم است ، اما آسیب دیدن پوشش میلگرد گالوانیزه دشوارتر است. از این نظر ، ارزش بیشتری نسبت به میلگردهای پوشیده از اپوکسی دارد. با این حال ، این حدود چهل درصد گرانتر از میلگرد روکش شده با اپوکسی است.

۵- فایبر تقویت شده-پلیمر (GFRP)

GFRP از فیبر کربن ساخته شده است. از آنجا که از فیبر ساخته شده است ، خم شدن مجاز نیست. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و در مقایسه با سایر میلگردها مقرون به صرفه است.

۶- میلگرد از جنس استنلس استیل

میلگرد از جنس استنلس استیل گرانترین نوار تقویت کننده در دسترس است ، تقریباً هشت برابر قیمت میلگرد با روکش اپوکسی. همچنین بهترین میلگرد در دسترس برای اکثر پروژه ها است. با این حال ، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه موارد ، اغلب overkill است.میلگرد از جنس استنلس استیل ۱۵۰۰ برابر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نسبت به نوار سیاه دارد. نسبت به سایر انواع مقاوم در برابر صدمه است. و می تواند در این زمینه خم شود.

تفاوت شکل ظاهری انواع میلگرد

میلگرد در کارگاه ساختمانی از لحاظ رده مکانیکی یا شکل ظاهری به طور کلی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه هرکدام از آن ها به تفکیک شرح داده می شوند .

اولین گروه

( میل نرم بدون آج یا میلگرد A1)

اسم آئین نامه آن ها F240  یا رده مقاومتی ۲۴۰ هستند که به میلگردهای A1 یا ساده معروفند و هیچ گونه شکل آج بر روی آن ها وجود ندارد. از لحاظ سختی در راسته میلگردهای نرم تقسیم بندی می شوند. تنش جاری این محصول ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. همچنین تغییر شکل پلاستیکی آن نیز ۲۵ درصد ذکر شده است. این محصول برای انجام عملیات جوشکاری و آهنگری بسیار مناسب بوده و به عنوان یک میلگرد داکتیل شناخته می شود.

دومین گروه

(میل نیمه سخت با آج ساده یا میلگرد A2)

رده بعدی میلگردهای A2 هستند که به شکل آجدار بوده و از لحاظ طبقه بندی در رده S340 دسته بندی می شوند و جزء میلگردهای نیمه سخت هستند. یک محور در امتداد طولی بوده و یک سری دورپیچ به صورت مارپیچ نسبت به این محور طولی قرار دارند. این محصولات از لحاظ مقاومتی نسبت به میلگردهای A1 مقاوم تر می باشد. از لحاظ کاربرد در صنعت ساختمان نیز بیشتر در میلگردهایی که عملکرد برشی دارند مانند خاموت ها ، کمرکش های دیوارهای برشی قابل استفاده می باشند. تنش جاری میلگرد A2 3000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. همچنین تغییر شکل پلاستیکی این محصول در محدوده ۱۹ درصد تعیین شده است. جوشکاری بر روی این محصول در صورت اجبار ممکن می باشد ولی توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.

سومین گروه

(میل سخت با آج پیچیده یا میلگرد A3 )

رده بعدی A3 بوده و میلگردهای آجدار با شکل آجدار مارپیچ می باشند و از لحاظ سختی در رده نیمه سخت قرار دارند. شکل آج ها در این میلگرد نسبت به محور طولی به صورت جناقی (هشتی شکل ) می باشند و از لحاظ مقاومت نیز نسبت به میلگردهای A1 و A2 مقاومت بالاتری دارند. تنش جاری میلگرد ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. همچنین تنش نسبی پلاستیکی نیز ۱۴ درصد بوده و به عنوان میلگرد خشک شناخته می شود. عملیات جوشکاری به هیچ وجه بر روی این نوع محصول مجاز نمی باشد. کاربرد این محصول در میلگردهای اصلی سازه شامل میلگردهای طولی تیرها و ستون ها قابل استفاده است.

چهارومین گروه (میلگردهای A4 )

رده بعدی A4 بوده که جزو محصولات سخت محسوب شده و از لحاظ رده مقاومتی در آئین نامه از این میلگردها به عنوان میلگرد رده S500 ذکر می شود. شکل آج ها به صورت آج مرکب نسبت به محور طولی می باشد و از این طریق نسبت به سایر رده ها متمایز است. استفاده از این سازه ها اخیرا در سازه ها کاربرد زیادی داشته و قیمت میلگرد A4 نسبت به نوع های A2 و A3 بیشتر بوده و میزان آن بسته به سایز آرماتور می باشد.

شرایط نگهداری میلگرد

یکی از معمولترین علل تخریب سازه‌های بتن مسلح، خوردگی میلگرد است. خوردگی میلگردهای داخل بتن به علت نفوذ اکسیژن، آب، دی اکسید کربن، کلریدها و دیگر نمکها می‌باشد. از طرف دیگر، چنانچه سطح میلگردها دارای زنگ‌زدگی باشد، میزان پیوستگی آنها با بتن کاهش می‌یابد. اگر چه یک لایه زنگ‌زدگی سطحی تا حدودی می‌تواند باعث پیوستگی بهتر میلگردها با بتن شود. ولی به علت اینکه تشخیص این مقدار زنگ‌زدگی میلگرد در کارگاه شاید میسر نباشد و نیز به علت شرایط آب و هوایی مهاجم درمنطقه، بهتر است که میلگردها دارای زنگ‌زدگی نباشند.

در مناطق گرم و مرطوب، تمیز بودن آرماتورها و عاری بودن آنها از هر‌گونه مواد مضر و زیان آوری هنگام بتن‌ریزی ضروری است.  لذا باید فولاد قبل از مصرف و هنگام نگهداری در معرض عوامل مهاجم و خورنده واقع نشود.

همچنین میلگردهای با مقاومت زیاد و بویژه سرد نورد شده از حساسیت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی برخوردارند. حتی بخشهایی از میلگردهای معمولی نیز که خم شده‌اند، زودتر از سایر بخشهای صاف و خم نشده زنگ‌زده می‌شوند. بنابراین در صورتیکه نیاز به بکارگیری میلگردهایی از نوع بالاتر از ۴۰۰ ‌S  وجود دارد، بویژه در صورتیکه سرد نورد شده و یا بصورت سرد پیچانده و اصلاح شده باشد، توصیه می‌شود از پوشش بتنی مناسب و یا پوشش‌های اپوکسی یا اپوکسی‌های غنی‌شده با روی استفاده شود تا شروع خوردگی تسریع و آهنگ خوردگی تشدید نگردد.

به غیر از میلگردهای معمولی،  گاهی از انواع میلگردهای ضدزنگ ، گالوانیزه ، دارای پوشش اپوکسی و ... در منطقه حاشیه خلیج‌فارس به منظور دوام مطلوبتر استفاده می‌شود که البته استفاده از آنها بدون توجه به ویژگیهایی که دارا می‌باشند ممکن است باعث مشکلاتی شود. در ذیل به بعضی از ویژگیهای آنها اشاره می‌شود.

میلگردهای فولادی گالوانیزه شده گاهی در بعضی از پروژه‌های عمرانی در منطقه (بخصوص در کشورهای عربی) مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع میلگردها معمولاً توسط فلز روی (Zn) پوشانده می‌شوند. نتایج آزمایشگاهی، عملکرد مطلوب آنها را در برابر پدیده کربناتاسیون نشان می‌دهد، اما عملکرد چندان مطلوبی از این میلگردها در دراز‌مدت در محیط های کلریدی دیده نشده است.

جدیداً در بعضی از پروژه ها از میلگردهای دارای پوشش اپوکسی نیز استفاده گردیده است. این نوع میلگردها دارای عملکرد خوبی در برابر تهاجم کلریدها هستند. به دلیل شکننده بودن پوشش آنها، این نوع میلگردها نسبت به میلگردهای معمولی احتیاج به مراقبت بیشتری دارند. حمل و نقل و جابجایی این میلگردها باید با استفاده از برزنت و اتصال به طناب در چند نقطه و بدون اینکه خم شدگی قابل توجهی در آنها صورت گیرد، انجام  شود و از زنجیر یا طناب سیمی برای بلند کردن آنها استفاده نشود. در بعضی از تحقیقات انجام گرفته اشکالات استفاده از اپوکسی برای پوشش میلگردها گاه با بکارگیری اپوکسی‌های غنی شده با روی مرتفع می‌گردد. امروزه برخی از این پوشش‌ها بکار می‌رود که ایجاد خراش و یا از بین رفتن بخش جزئی از آن از روی میلگرد مشکلی را بوجود نمی‌آورد و وجود روی در این پوشش‌ها از مناطق کوچک فولاد سخت و بدون پوشش در برابر خوردگی محافظت می‌کند و به خوردگی موضعی و نقطه‌ای نمی‌انجامد، البته نتایج این تحقیقات هنوز نیازمند بررسی‌های جامعتری می‌باشد.

میلگردهای ضد زنگ نیز گزینه دیگری برای سازه‌های در معرض حملات کلرید در مناطق خورنده حاشیه خلیج‌فارس  است که البته باید هزینه استفاده از آنها را درپروژه در نظر داشت.

از میلگردهای غیر آهنی از جمله میلگردهای ساخته شده از الیاف شیشه، الیاف کربن و الیاف آرامید که در محیط‌های خورنده کلریدی عملکرد مطلوبی دارند، نیز باید نام برد. البته نتایج آزمایشگاهی بلند‌مدت در مورد استفاده از آنها وجود ندارد و استاندارد مدون نیز در مورد آنها تهیه نشده است. تاکنون درسطح بسیار محدودی از آنها استفاده شده است و هزینه نسبتاً زیادی نیز دارند. انتظار می رود در آینده‌ای نزدیک با کامل تر شدن نتایج آزمایشگاهی در مورد خواص و عملکرد آنها استفاده از آنها گسترش  یابد.

دستورالعمل‌ها

۱- قبل از استفاده از میلگرد ضروری است آزمایشهایی نظیر اندازه گیری مقاومت کششی، مقاومت گسیختگی و میزان ازدیاد طول در هنگام گسیختگی روی آنها انجام شده باشد و قبل از اطمینان از استاندارد بودن آنها از به کار بردن آن جلوگیری نمود.

۲- میلگردها باید در محلی انبار شوند که از تماس مستقیم با مواد خورنده و زیان آور با آن جلوگیری گردد. از افزایش دمای میلگردهای داخل قالب‌ها در اثر تابش مستقیم نور خورشید قبل از بتن‌ریزی جلوگیری شود و باید قبل از بتن‌ریزی توسط آب‌پاشی دمای آنها کاهش یابد.

۳- میلگردها باید در محلی انبار شوند که در معرض مستقیم رطوبت نباشند. همچنین میلگردها باید در برابر وزش باد  محافظت گردند.

۴- اکیداً توصیه می‌شود که میلگردها بر روی خاک قرار نگیرند. در غیر اینصورت در تماس با خاک و نیز موادی که دارای املاح خورنده است، آلوده شده و استفاده از میلگردهای آلوده باعث جذب رطوبت توسط املاح روی آن شده و خوردگی را در بتن موجب می شود.

۵- میلگردها باید طوری انبار شوند که حداقل ۱۵ سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشته باشند.

۶ -میلگردها را باید بر حسب نوع و قطر آنها تفکیک و انبار نمود. در صورت وجود میلگردهایی با قطرهای مشابه اما با مقاومت و مشخصات مکانیکی متفاوت، باید آنها را در محل‌های جداگانه و با علامتگذاری انبار کرد

۷-میلگردهای آلوده به خاک، املاح و مواد زیان آور که از راه تماس با زمین و یا به علل دیگر دچار آلودگی شده‌اند، باید قبل از مصرف کاملاً تمیز شده و زنگ آن زدوده شود. این میلگردها تنها در صورتی قابل استفاده هستند که خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی آن تغییر نکرده و طبق ویژگیهای استاندارد باشد.

۸-نکته بسیار مهمی که معمولاً به آن توجهی نمی شود، ویژگیهای سیم آرماتوربندی است. سیم آرماتوربندی باید کاملاً تمیز، عاری از زنگ‌زدگی و دارای ویژگیهای استاندارد باشد.  قطر سیمهای آرماتوربندی باید در حدود ۶/۱  میلیمتر باشد. هنگام بتن ریزی باید دقت شود تا میزان پوشش در نظر گرفته شده روی میلگردها تأمین گردد و انتهای سیمها داخل پوشش قرار نگیرد.

۹- هنگام بتن‌ریزی ممکن است روی سطح میلگردها، قشری از ملات حاصل از بتن‌ریزی قبلی وجود داشته باشد. چنانچه فاصله زمانی بین بتن‌ریزی قبلی و بعدی حداکثر تا ۳-۲  ساعت باشد، نیاز به پاک کردن قشر ملات از سطح میلگرد نمی‌باشد. اما در غیر اینصورت باید قشر ملات سخت شده از روی سطح میلگردها زدوده شود.

 

تمام